Kristallglasorgel – en dikt.

Posted: May 20, 2014 in Uncategorized
Tags: , , , , , , , , , , , ,

“Kristallglasorgel” är en dikt om naturen och skogen med bilder och ljudeffekter.

Kristallglasorgel
En varelse framträder osynlig i ett träd
jag hör att det är en ensam sångare
med ett instrument
vid en kristallorgel
ute på en gren
verkar den sitta
fastsurrat med några friska grässtrå
är instrumentet
det spelas musik på glas för oss
i skogen
jag tittar upp från min grässäng
gul mot en klarblå himmel
är den lilla dunkroppen
jag kan se den bevingade varelsen
bortom mina skor
på en plats där en 1600-tals kvinna
mjölkade sina kor
även då var pelarskogen runtomkring
tät och djup
artisten i trädet bjuder på
vacker underhållning
jag njuter av det kristallklara ljudets
snabba rotation genom luften
då näbben sakta dras
längs glaskanterna
och via trädets strängar skickar
kompositioner till mina öron
en högfärdig svan och två kanadagäss
ser sig omkring ute på udden
jag sluter mina ögon
och ligger kvar på marken
sent omsider kränger hemvägsstigen sig
mot mig
under cykeldäcken
kristallglasorgeln
har ställts åt sidan ett tag
publiken har gått hem
nu är det åter tyst i skogen.
© 2014

Leave a Reply

