I skogsbacken

Posted: June 15, 2014 in Uncategorized
Tags: , , , , , , , , , ,

I skogsbacken – en dikt av Haldor Paulsson om naturen och fåglar i en skogsbacke.

I skogsbacken

Vinden står blickstilla
denna dag i skogen
endast ett solbelyst trädlöv
skakar till när det träffas
av en skugga
rakt över sina trådtunna revben
och jag tycker att jag deltar
i något overkligt
men upptäcker då
en handstor fågel
på en trädgren en bit bort
fågeln verkar njuta av
att på ryggen bli insmord
med solens guldfärgade ljus
ibland kastar den ut
en varningsvinge
mot mig
jag ser nu
att fjädrarna skapar
en genomskinlig
darrande skugga på bladet
och den försvinner
när det lilla naturdjuret
skjuter iväg sig som en pil
mot en för mig
okänd trädvärld
nu är det åter vila
i skogsbacken.

© Haldor Paulsson 2014

Leave a Reply

