Ett litet djur – dikt av Haldor Paulsson

Posted: June 20, 2014 in Uncategorized
Tags: , , , , , , , , , ,

En trollslända
ett litet djur med
spetsig och svart och
guldrandig kroppsända
gungar sig till sömns
i toppen på ett med
trampdynor grässtrå

för att lite mer
sommarkrafter i sig få
för att lite mer
sommarkrafter i sig få

trollsländan skjutsas
fram och tillbaka
med vingarna utbredda
och skogsdjuret tycks
ingenting sakna

de v-formade propellerarna
skickar ut färger
från solen

jag ser guld
brons
och en strålande stjärna
i ena spetsen

jag ser guld
brons
och en strålande stjärna
i ena spetsen

jag gissar att trollsländan
är lång som min ena tumme
men längre bort växer
trollsländan och blir
en gigantisk urtidsvarelse

den har inte bråttom
och vill inte flyga sin väg

min kropp kanske är ett
tryggt skydd mot
mathungriga med vingar
bortom en liten skogsväg

min kropp kanske är ett
tryggt skydd mot
mathungriga med vingar
bortom en liten skogsväg

jag går bort till min ryggsäck
för att hämta min diktpenna

tillbaka på min skogspall
är jag ensam igen
och jag förstår att min vän
var en rädd trollslända.

© Haldor Paulsson 2014

Leave a Reply

