Fågeln – en dikt

Posted: May 9, 2017 in 2017, Dikter, Fåglar, Haldor Paulsson, Naturen, Poesi
Tags: , , , , ,

Fågeln

Fågeln på vårmarken
flyr inte från platsen
när jag stannar och
kliver av min cykel
för att ta en bild
med min kamera
den vackra fågeln
tittar på mig med
en något sorgsen blick
den gör ett litet hopp
varför flyger inte fågeln iväg,
tänker jag
den borde vara rädd för folk
den står bara två meter från
mina grova skogskängor
då upptäcker jag att det
är något fel på fågelns vingar
de hänger ned utmed kroppen
fågeln kan inte flyga
jag blir ledsen
jag hoppas att den
överlever i nattmörkret
då naturens hungriga faror
börjar vandra
för att hitta mat.

© Haldor Paulsson 2017

Leave a Reply

